Cíle projektu
Zavedení jednoho komplexního systému řízení kvality na úřadu MČ Brno-střed, který je založený na principech procesního a strategického řízení, na zásadách řízení společenské odpovědnosti organizace.
Popis řešení
Řešení systematicky modernizuje, rozvíjí a zlepšuje fungování úřadu a vytváří vhodné prostředí pro postupné zkvalitňování služeb občanům.
Řešení integruje požadavky na systémy managementu kvality a požadavky na systém společenské odpovědnosti v jednom komplexním systému řízení MČ Brno-střed, jehož předmětem je výkon státní správy a samosprávy interními procesy úřadu této městské části. Systém řízení nese například následující inovativní znaky vzešlé z procesního mapování fungování úřadu:
- Občan může ze vzdáleného připojení on-line průběžně sledovat vyřizování svých požadavků na místní samosprávu, jež se týkají všech agend samostatné působnosti.
- Uskutečnění skokové změny konceptu vzdělávání. Kromě odborných školení jsou zavedena školení zaměřená na lepší komunikaci s občanem a na osobnostním rozvoji úředníků.
- Zavedení knihy přání a stížností, jako podkladu pro návrh opatření.
- Maximální podpora věnovaná sociální oblasti, ekologii a čistotě městské části.
- Nastavení hospodárného fungování úřadu s maximální transparentností zabezpečovaných činností.
- Doplnění systému řízení o prvky strategického řízení, které je využíváno pro plnění strategického plánu a strategických cílů městské části.
Systém řízení vybudovaný dle zásad řešení je z pohledu instituce, klientů, zaměstnanců i dalších zainteresovaných stran výrazně výkonnější, účinnější a efektivnější.
Hlavní přínosy a výsledky
- Efektivnější, hospodárnější a celkově snazší poskytování služeb pro vnitřní i vnější zainteresované strany.
- Dosažení celkově vyšší úrovně fungování úřadu.
- Zavedení integrovaného systému řízení, jež umožňuje efektivnější, přehlednější a snadnější řízení procesů samostatné a přenesené působnosti na úřadě.
Přenositelnost řešení
Řešení je možné a vhodné implementovat v organizaci veřejné správy jakékoliv velikosti a typu.
Možné překážky realizace
Potenciální překážky je možné spatřit v nutnosti zvolit vhodnou metodu řízení kvality, mít dostatečné pokrytí zdrojů nutných k její implementaci (lidské zdroje, časový fond, finanční zdroje, potřebné know-how atd.).
Soutěžící o Cenu Ministerstva vnitra za inovaci ve veřejné správě – ročník 2018
Autor fotografie: VitVit – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=60646307